Sjokolade motvirker svangerskapsforgiftning.
Gode nyheter til alle sjokoladeelskere der ute: en ny forskingsundersøkelse utført av universitetet i Yale viser at gravide som spiser sjokolade i svangerskapet har mindre sjanse for å utvikle pre-eklampsi.
Pre-eklampsi, også kalt svangerskapsforgiftning, er en tilstand som man ikke helt kjenner mekanismene bak, men som fører til at fosteret ikke får den næringen og oksygenet det trenger gjennom morkaken. Tilstanden kan være av svært alvorlig karakter for både mor og baby.
Forskerne ved Yale undersøkte spisevanene hos 2500 vordende mødre, og funnene viste at de kvinnene som oppgav hyppig inntak av sjokolade, betraktelig sjeldere fikk svangerskapsforgiftning. Bare 36 % av de som fikk svangerskapsforgiftning svarte at de spiste sjokolade ofte. Rapporten konkluderer med at kvinner som spiser mer enn 3 porsjoner sjokolade i uken, har 50 % mindre sjanse for å utvikle pre-eklampsi.
Selv om dette ikke betyr at det nødvendigvis er fritt fram for å boltre seg i sjokolade-hyllene, kan gravide i følge denne rapporten i det minste nyte sjokolade i moderate mengder med god samvittighet.





