Kumelk – bra for nyfødte?

Kumelk- allikevel bra for nyfødte babyer?

I følge retningslinjene fra helsemyndighetene, skal babyer ikke introduseres for kumelk før de er ett år gamle. Ny forskning viser imidlertid at tidlig eksponering for kumelk kan redusere risikoen for at barnet får allergi senere i livet.

Forskere ved Universitetet i Tel Aviv har undersøkt rundt temaet barn og kumelk allergi, og funnene viser at nyfødte babyer som blir introdusert for kumelk kort tid etter fødselen, har mindre risiko for å utvikle melkeallergi senere i livet.

I følge resultatene av undersøkelsen, ble risikoen for å utvikle allergi mot melk nærmest eliminert hos babyer som fikk kumelk daglig. Beskyttelsen mot allergien gjaldt hos babyer som fikk kumelk tidlig (før de var 15 dager) og regelmessig. Om babyen ble introdusert for kumelk senere enn dette, var bildet et annet. “Dette stemmer godt med tidligere antakelser”, sier Dr Katz, en av forskerne i undersøkelsen. ” Hvis melk ikke blir introdusert innen  kort tid innen fødselen, er det som anbefalt best å vente til etter barnet har fylt ett år. Dette er fordi allergi mot melkeproteinene vanligvis utvikles i 3-5 måneders alderen”.

Trenger du informasjon om ernæring av spedbarn og babyer? Besøk helsemyndighetenes side Matportalen.